تبلیغات
ترنم مهر - ارائه روشی جهت بهبود املا در دوره ابتدایی
 
ترنم مهر
جمعه 6 آذر 1394 :: سمیه رمگی


 ارائه روشی جهت بهبود املا در دوره ابتدایی

این روش شاید به نوع و شكل­های مختلفی ارائه شــده و تجربه شـده باشد و 36)از انواع املای پاتخته­ای

است كه در یك كلاس 40 نفری آزمایش گردیده و بهترین نتیجه را داده است و آن اینكه در زنگ املا دانش­آموزان دفاتر املا را جلوی خود گذاشته، معلم از روی دفتر كلاس به ترتیب یك نفر را پای تخته می­برد و دانش­آموزان را موظف و ملزم به دقت كردن به پای تخته و دانش­آموزی كه پای تخته رفته است می­كند. جمله­ای را به نحو دیكته گفتن به دانش­آموز می­گوید تا او نیز روی تخته بنویسد. دانش­آموزانی كه نشسته­اند دقت نموده و صحیح یا غلط بودن كلمات را تشخیص داده و به ترتیب نظر می­دهند و جمله مورد نظر روی تخته تصحیح می­گرددو شكل صحیح آن روی تخته نوشته می­شود بعد از دانش­آموزان خواسته می­شود كه دو یا سه بار از روی آن بنویسند. در هر بار دیكته نوشتن می­توان تا ده نفر را پای تخته برد و تمامی دانش­آموزان در این روش شركت فعال خواهند داشت.

در ادامه مطلب می خوانید....


این روش شاید به نوع و شكل­های مختلفی ارائه شــده و تجربه شـده باشد و 36)از انواع املای پاتخته­ای

است كه در یك كلاس 40 نفری آزمایش گردیده و بهترین نتیجه را داده است و آن اینكه در زنگ املا دانش­آموزان دفاتر املا را جلوی خود گذاشته، معلم از روی دفتر كلاس به ترتیب یك نفر را پای تخته می­برد و دانش­آموزان را موظف و ملزم به دقت كردن به پای تخته و دانش­آموزی كه پای تخته رفته است می­كند. جمله­ای را به نحو دیكته گفتن به دانش­آموز می­گوید تا او نیز روی تخته بنویسد. دانش­آموزانی كه نشسته­اند دقت نموده و صحیح یا غلط بودن كلمات را تشخیص داده و به ترتیب نظر می­دهند و جمله مورد نظر روی تخته تصحیح می­گرددو شكل صحیح آن روی تخته نوشته می­شود بعد از دانش­آموزان خواسته می­شود كه دو یا سه بار از روی آن بنویسند. در هر بار دیكته نوشتن می­توان تا ده نفر را پای تخته برد و تمامی دانش­آموزان در این روش شركت فعال خواهند داشت.

این روش می­تواند برای زمانی دو یا سه ماهه یادر یك سال تحصیلی به كار گرفته شود و آن بستگی به وضعیت كلاس و روحیه معلم دارد. روش فوق د ریك كلاس 40 نفری كه بیست نفر آن دارای نمراتی زیر 10 و زیر صفر داشته انجام گرفته و نتیجه مطلوبی در پی داشته است، بطوریكه حداقل نمره كلاس به 10 رسیده است.

 

اختلالات املایی

مشكلات املایی یا اختلال در درس املا مشكلی است كه تا به حال نتوانسته بصورت اساسی حل شود. از آنجائی كه مقطع ابتدایی اصل و زیربنای آموزش، و تكرار و تمرین حروف و كلمات زیاد است و آموزگار كلاس برای تمامی دروس یك نفر بوده و تنوع دروس كمتر از مقاطع دیگر است لذا در ابتدایی اختلال در درس املا كمتر از دیگر مقاطع می­باشد و اختلالات املایی با جدیت و دقت لازم پیگیری می­شود. اما زمانی كه دانش آموز از ابتدایی خارج می­شود پیگیری ها در این درس سیر نزولی پیدا كرده و شتاب و برنامه­ریزی لازم را ندارد. لذا دانش­آموزی كه دیپلم می­گیرد در نوشتن كلماتی كه در كتاب خوانده هم دارای مشكل می­باشد و متوجه می­شویم كه دانش­آموز كلمات خوانده شده در كتب فارسی ابتدایی را همیشه صحیح­تر از كتب فارسی راهنمایی و دبیرستان می­نویسد.

تكرار و تمرین بیشتر، دقت در نوشتن مشق فارسی وكنترل روزانه تكالیف فارسی و تصحیح آن و اهمیت دادن به این درس و صرف وقت بیشتر در این رابطه می­تواند مشكلات املایی را به حداقل خود برساند.باید در نظر داشت كه نقش معلم در این خصوص بسیار تأثیر­گذار است.معلمی كه دارای ذوق و سلیقه است و از ادبیات بالایی برخوردار است در رفع مشكلات موفق­تر است.لذا داشتن یك معلم خوب خیلی مؤثرتر از ارائه راهكار و پیشنهاد است. زیرا اگر یك معلم نتواند اهل نظر باشد نمی تواند نظرات و راهكارهای دیگران را بكار بندد.

 

یك روش برای آموزش  دانش آموزان دیر آموز ، استفاده از جعبه یادگیری لایـتـنر :

چگونه از جعبه لایتنر استفاده کنیم:
جعبه لایتنر یک قوطی در باز است که از پنج قسمت تشکیل می‌‌شود.

1

2

4

8

15

عرض قسمت های مختلف به ترتیب 15,8,4,2,1 واحد است. این جعبه را می‌‌توانید خودتان با مقوا، جعبه یا قوطی های پودر لباسشویی ، کفش و... درست کنید، یا اینکه از بازار تهیه نمائید.
این روش را می‌‌توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی،فارسی و یا هر فرمول یا مطالب درسی فراری که می‌‌خواهید به خاطر بسپارید به کار گیرید.
هر موضوع یادگرفتنی را روی یک برگ کاغذ(فیش) بنویسید. دقت کنید که روی هر فیش تنها یک موضوع یادگرفتنی نوشته شود. یعنی لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن را در روی دیگر برگه می‌‌نویسید.

مراحل کار:
1. روز اول: تعدادی از برگه‌ها را تکمیل می‌‌کنید و پس از اینکه هر دوروی برگه را یکی دوبار مرور کردید، برگه‌ها را در خانه اول جعبه قرار دهید. می‌‌توانید هر روز، ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه آماده نمائید.شاید در بعضی روزها هم برگه ای تهیه نکنید.
2. روز دوم: ابتدا برگه هایی را که دیروز تهیه کرده بودید از خانه اول بردارید.سؤالات را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب‌ها را به خاطر بیاورید. آنهایی را که بلد نبودید، مجدداً در خانه اول قرار دهید و آنهایی را که بلد بودید، به خانه دوم منتقل کنید. پشت این برگه های خانه دوم یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.
در پایان، برگه هایی را که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.
3. روز سوم: به برگه های خانه دوم دست نمی زنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه های خانه اول شروع می‌‌کنید و برگه هایی را که جواب سؤالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل می‌‌نمائید و در پشت کاغذ رنگی قرار می‌‌دهید تا این برگه‌ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشود. برگه هایی که پاسخشان را بلد نیستید به همراه برگه های جدیدی که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.
4. روز چهارم:
الف. ابتدا از خانه دوم شروع کنید، زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن روز قبل تکمیل شده است. ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را برمی دارید.(یعنی برگه هایی که جلو کاغذ رنگی قرار دارند) سؤالات روی این برگه‌ها را مطالعه می‌‌کنید و اگر جواب درست دادید برگه‌ها را در داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار می‌‌دهید و پشت این برگه‌ها یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می‌‌دهید تا فاصله گذاری مشخص شود. ضمناً برگه های باقی مانده در خانه دوم را جلوتر می‌‌برید و کاغذ رنگی را در پشت این برگه‌ها می‌‌گذارید.
ب. سپس به خانه اول برگردید و برگه های آن را بردارید و آنهایی را که بلد هستید در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار دهید.
ج. برگه هایی که پاسخ آنها را بلد نیستید و همچنین برگه های جدیدی را که تهیه کرده اید در خانه اول می‌‌گذارید.
5 . خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنید تا این قسمت تکمیل شود.البته هر روز پس از ورود برگه‌ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه‌ها یک کاغذ رنگی می‌‌گذارید تا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود.
6. خانه چهارم جای هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه‌ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز پس از ورود اولین برگه ها، این قسمت تکمیل می‌‌شود. یعنی اگر شما در کارتان وقفه ای نیندازید سی روز طول خواهد کشید تا هر پنج قسمت جعبه لایتنر تکمیل شود. توجه دارید که بین هر دو گروه برگه یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می‌‌دهید تا برگه های مربوط به روزهای مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند.از روز سی و یکم به تدریج برگه‌ها از داخل جعبه خارج می‌‌شوند و شما می‌‌توانید این برگه‌ها را بایگانی نمائید. زیرا پس از پنج بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان های متفاوت، می‌‌توانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد.
به این ترتیب شما با روشی که شبیه بازی انفرادی است، در اوقات فراغت می‌‌توانید با کمترین میزان اتلاف وقت آنچه را که یادگیری اش برایتان مشکل تر است بیشتر تکرار کنید و زودتر و برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را که زودتر یاد می‌‌گیرید فقط با پنج بار تکرار برای همیشه فرا بگیرید.
نکته مهم: در هر مرحله که به سؤال یک برگه نتوانستید جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





مدیر وبلاگ : سمیه رمگی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :